• English

Múzeumi Pantheon

Kunt Ernő

Budapest, 1948. április 17. – Miskolc, 1994. október 5.

tanár, etnográfus, kulturális antropológus, fotográfus

A 20. század második felében a kulturális antropológia határterületi tudományként új, izgalmas megközelítését kínálta az emberi kultúra értelmezésének – ennek vált egyik első, meghatározó hazai mesterévé Kunt Ernő. Tragikusan rövid pályafutása során korát megelőző látásmódja és szuggesztív személyisége révén nemzetközi mércével is kimagasló szakmai és tudományos teljesítményt mutatott fel.

 

1974-ben végzett a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetemen, ahol magyar nyelv és irodalom szakos tanári, illetve etnográfus muzeológusi képesítést szerzett, majd a Herman Ottó Múzeum Néprajzi Osztályának munkatársa lett.

 

1976-ban egy hosszabb finnországi tanulmányúton ismerkedett meg a vizuális antropológiával és a thanatológiával: ez az élmény határozta meg kutatásainak fő irányát. Még egyetemi évei alatt kezdte el a temetők néprajzi kutatását, később e téma feldolgozásából doktorált 1979-ben. Érdeklődése a magyar parasztság halálképének, a halál elfogadásának, a mulandóság megélésének vizsgálata felé fordult, melynek eredményeként 1985-ben védte meg kandidátusi értekezését. Szakmai értekezései megérdemelten nagy visszhangot váltottak ki a tudományos körökön messze túl is a nyolcvanas években.

 

Kutatásai mellett a múzeum fotógyűjteményei is felkeltették érdeklődését. 1986-ban a vizuális kultúra tanulmányozása céljából Kunt Ernő vezetésével − kísérleti jelleggel − új tudományos osztály jött létre Vizuális Kultúrakutató Osztály néven.

 

A későbbi években Kunt Ernő elsősorban a paraszti fotóhasználat kérdéseivel foglalkozott. Kiállításokat rendezett, előadásokat tartott hazai és külföldi egyetemeken és tudományos konferenciákon (Zürich, Bergen, Göttingen), 1988-ban pedig maga is nemzetközi vizuális antropológiai konferenciát szervezett Miskolcon Bild-Kunde − Volks-Kunde címmel. Eközben kreatív alkotómunkát is folytatott: rajzai folyóiratokban jelentek meg, festményeit, művészi fotóit önálló tárlatokon mutatta be itthon és külföldön. A mulandóság szobrai című fotósorozatával 1985–86-ban Budapesten és az ország több nagyvárosában is szerepelt.

 

Az 1990-es évek elején Magyarországon is szerveződő kulturális antropológia oktatás egyik kezdeményező személyisége volt. Részt vett a Miskolci Bölcsész Egyesület oktatási koncepciójának kialakításában, majd 1993-ban a Miskolci Egyetemen megalapította a Kulturális és Vizuális Antropológia Tanszéket, melyet haláláig irányított. Pályája aktív szakaszában, váratlanul hunyt el. Posztumusz elismerésként megkapta a Pro Urbe Miskolc kitüntetést (1995).

 

Viszóczky Ilona – Szentesi Edina

Kunt-Ernő

Legfontosabb művei:

A halál tükrében. (Gyorsuló idő sorozat) Magvető Kiadó, Budapest, 1981.

Temetők népművészete. (Ortutay Gyula szerk.: Magyar népművészet sorozat) Corvina Kiadó, Budapest, 1983.

Az utolsó átváltozás. A magyar parasztság halálképe. Gondolat Kiadó, Budapest, 1987.

Fotóantropológia. Fényképezés és kultúrakutatás. Árkádiusz, Miskolc–Budapest, 1995.

Az antropológia keresése. Válogatott tanulmányok. Szerk.: Bán András – Kotics József. (Documentatio Ethnographica 20.) L’Harmattan Könyvkiadó – MTA Néprajzi Kutatóintézet, Budapest, 2003.

 

Irodalom:

Szarvas, Zsuzsa (hrsg.): Traum vom Denken: in memoriam Ernő Kunt. Miskolci Egyetem, Kulturális és Vizuális Antropológia Tanszék, Miskolc, 1996.

Biczó Gábor et. al.: Körülírt képek: fényképezés és kultúrakutatás (in memoriam Kunt Ernő), Miskolci Galéria – Magyar Művelődési Intézet, Miskolc – Budapest, 1999.

Gulyás Gyula – R. Nagy József (rendezte): Az ember néha képpé válik. Töredékek Kunt Ernő portréjához. Magyar dokumentumfilm, 45 perc. Operatőr: Bódi László, Bujdos Tibor, Gulyás János, Kisfalusi Sándor, Kunt Ernő, Vörös Balázs. Vágás és utómunka: Nagy István.